Nieuws

Lees hier ons laatste nieuws!

Zeefdrukken met een kunstenaar

Vanmorgen stond onverwacht een kunstenaar op de stoep om met ons te zeefdrukken op een tas.

Wat een leuke en creatieve verrassing aan het einde van de week. 😁.

Mediamasters en gym

De week van de Mediawijsheid is begonnen! Gisteren hebben we een start gemaakt met Mediamasters. Een online en educatief programma waarbij we met de hele klas strijden voor Bits (punten). Aan de hand van een verhaal worden verschillende thema's besproken. We krijgen opdrachten, vragen en leren op die manier van alles over verschillende gevaren van media.

Daarnaast een filmpje en wat foto's van de gymles van afgelopen donderdag.

Fijn weekend allemaal! 🙋‍♀️🙋

Week van mediawijsheid en Mediamasters

De Week van de Mediawijsheid vindt plaats van 8 t/m 15 november. Ook de Mariaschool doet hieraan mee als onderdeel van digitale geletterdheid. 🖲️💾

Hoe fijn is het als jouw mediagebruik je helpt je lekker te voelen? Je hebt meer grip op je schermgebruik en op je dag. Je kunt de beste keuzes maken voor jou en zoveel mogelijk van media genieten en profiteren. Helemaal stoppen met digitale schermen is moeilijk en bovendien helemaal niet nodig. Als je af en toe bewust keuzes maakt die helpen gezonder om te gaan met je scherm, dan ben je al beter bezig. De Week van de Mediawijsheid gaat daarom over gezonder schermgebruik met als resultaat dat jij je lekkerder voelt. Hoe deel jij je schermtijd zo in, dat jij je er goed en gezond bij voelt?

 De groepen 6-8 doen mee aan Mediamasters. Op school spelen we het spel en thuis kunnen de kinderen extra punten verdienen. 💯💪

MediaMasters is een gratis serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media.

Het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over digitale geletterdheid terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid en basale rekenvaardigheden aan de orde komen.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid strijden duizenden klassen van 7 t/m 15 november 2024 om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ én mooie prijzen.

https://mediamasters.nl/

Voor thuis spelen gelden de volgende namen:

Groep 6a Mariaschool
Groep 8A Mariaschool Ulft
Groep 6B Mariaschool Ulft
Groep 7B Mariaschool Ulft


Hiep, hiep, HOERA!

Hoera! Meester Swen is vandaag 22 jaar geworden! Wij hebben hem verrast bij de gymles en van hem een extra leuke les en iets lekkers gekregen! GEFELICITEERD! :)

Rots en Water - les 3

Vandaag hadden we de laatste les van Rots en Water in de speelzaal. Het thema vandaag was respect en eigen keuzes durven maken. Waar moet je aan denken bij het woord respect? En moet je altijd goede vrienden zijn om respect te hebben voor elkaar?

We hebben na een korte inleiding een spel gespeeld dat past bij je eigen grens (leren) kennen en daarin een keuze durven maken en de grens van een ander respecteren. In drie velden mochten de kinderen elkaar proberen te raken met een zwemstaaf. Er zat een opbouw in: veld 1 rustig, zacht en alleen op de benen. Veld 2 mocht je elkaar iets harder raken maar nog steeds alleen op de benen. En in veld 3 waren er geen regels behalve dat je iemand niet op het hoofd mocht raken. Zelf een keuze maken in welk vak je het spel speelt. Durf ook te kiezen voor een wisseling van vak als het even te veel/gek werd. Na het spelen van het spel werd de koppeling richting de klassensituatie en/of spelen op het plein gelegd.

In het tweede deel van de les hebben we keuzes gemaakt n.a.v. een aantal stellingen. De vier vakken waarin je kon staan waren: rots positief, rots negatief, water positief, water negatief. We hebben een interessant klassengesprek gehad en merkten dat bij veel stellingen meerdere opties passend zouden kunnen zijn.

We sloten de les af met een ontspanningsoefening: sluit je ogen en welke 3 geluiden hoor je om je heen?

We lessen in de speelzaal zitten er op, maar Eustache zal nog wel betrokken blijven en ook af en toe in de klas komen.

Voorstelling 'De Tuinbazen'

Vanmiddag waren we met groep 7 en 8 te gast bij de DRU. We hebben een super leuke voorstelling gezien: 'De Tuinbazen'. Het was een interactieve voorstelling waarin live muziek gecombineerd werd met toneel en cartoon tekenen. De kinderen waren super enthousiast en hebben bovenal lekker gelachen en plezier gehad.

Drukke, maar leuke week!

Het is kinderboekenweek! Naast de activiteiten die deze week gericht zijn op lezen en boeken, hadden we in de eerste twee dagen van de week ook al allerlei andere dingen op het programma staan:

  • Maandagochtend hebben we op een andere manier gerekend. We hebben 'Met Sprongen Vooruit' spellen gespeeld.
  • Maandagmiddag zijn we naar techniek geweest. De ene helft van de klas heeft een ballonracer gemaakt en de andere helft een mobieltjeshouder. Wat waren ze fanatiek, super leuk om te zien.
  • Dinsdag hebben we de tweede les van Rots en Water gehad. Het thema vandaag was doseren. Jij beslist wanneer je moet stoppen of doorgaan. Doseren betekent dus veel keuzes maken. Vandaag doen we dat op een fysieke manier, maar in de klas doe je dit met je gedrag. Ga je mee met het gedrag/de keuze van een ander? Of kies je voor jezelf?
    In de warming up hebben de kinderen in tweetallen een spel gespeeld op reactievermogen. We gingen door met een oefening gericht op de polsgreep. Door gedoseerd 'Rots' of 'Water' (trekken/duwen) in te zetten probeerde je als eerste een voet op het stootkussen te krijgen. Dit hebben we ook gedaan met sterk staan. Pak elkaar vast met de polsgreep. Hang een beetje naar achteren, bij 'ja' laat je los en kijk je of je nog steeds 'sterk staat'. We sloten de les af met de ontspanningsoefening.
  • Dinsdagmiddag hadden we een gast in de klas. Namelijk striptekenaar Jelko Arts. Hij heeft ons in een uur tijd veel tips en tricks gegeven over striptekenen. Natuurlijk mochten we ook zelf aan de slag met het tekenen van onszelf als stripfiguur. Vandaag maken we onze schetsen af en maken we er een definitieve tekening van. Heel interessant en leerzaam maar vooral ook erg leuk!!

Daarnaast wil ik nog even laten weten dat we super trots zijn op wat we hebben opgehaald met de kinderpostzegelactie. Ruim €2000,-!!!!

Rots en water - les 1

Gisteren hebben we de eerste vervolg les van Rots en water gehad van meester Eustache. Er komen de komende 3 lessen oefeningen voorbij die de kinderen al kennen van vorig jaar, maar we gaan ook nieuwe dingen leren en doen.

Het doel van les 1 was 'sterk staan' en focus. Wat hebben we allemaal gedaan en/of besproken:
- je maakt altijd zelf de keuze of je als rots of als water reageert. We hebben aan de hand van voorbeelden besproken wat het verschil is tussen reageren als rots of als water.
- als je stopt met een oefening of activiteit en je kunt uitleggen waarom dan kom je voor jezelf op. Je bent dan een positieve rots.
- tikspel met zwemstaven gespeeld. De tikkers stopten en de kinderen moesten sterk staan. Ze zochten een focuspunt en de tikkers mochten kijken wie van de kinderen dit heel goed deed. Ze mochten op die manier de nieuwe tikkers kiezen.
- als je je niet aan de regels houdt, denk je eigenlijk alleen maar aan jezelf. Jij maakt de keuze om het anders te doen. Je bent dan een negatieve rots.
- 'Chinees boksen' in drie levels gespeeld: rechtopstaand, in paardenzit (ïets door de hurken, alsof je op een paard zit) en in de warriorzit (laag door de knieën).
- de laatste oefening van de 'Gouden Haan'. Daarbij draait het om balans, je ademhaling en focus. Twee rondes gedaan. 30 seconden op 1 been staan, daarna de 1 minuut challenge.
- we hebben de les afgesloten door rustig op de grond te liggen met je ogen gesloten. De kinderen telden in zichzelf tot 30 en mochten langzaam en rustig overeind komen.

Wat een fijne les was dit. Er werd goed mee gedaan en deze groep is wel in voor een wedstrijdje! Mooi om te zien hoe de afsluitende oefening iedereen weer rustig maakte.

Volgende week dinsdag les 2!

Teambuildingsdag & kinderpostzegels

Wat hadden we een geluk met het weer vandaag. Hoewel het een beetje fris was, bleef het gelukkig droog.

De kinderen hebben in kano's een speurtocht op het water gedaan en met een GPS-tocht het hele terrein afgespeurd naar munten om vervolgens een puzzel te kunnen oplossen. De schat met wat lekkers erin is uiteraard gevonden!

Kortom, wij en de kinderen vonden het een geslaagde dag!

Ouders en opa, super bedankt voor het rijden!!

En, zoals jullie wellicht maandag al gemerkt hebben, is vandaag de week van de Kinderpostzegels begonnen. Een week lang hebben we de tijd om zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel: ieder kind verdient veerkracht. Er zijn veel kinderen die worstelen met armoede, eenzaamheid en problemen thuis. Ze hebben geen veilige plek en krijgen geen steun. Een goede basis ontbreekt om veerkrachtig te zijn.

Het is de bedoeling om zoveel mogelijk digitaal te verkopen maar er zitten ook bestelformulieren in de map als dit nodig is. Let er op dat het bankrekeningnummer volledig wordt ingevuld.

Veel succes allemaal! Zet 'm op!

Fijne vrije dagen en tot maandag.

Groeten,
Swen en Kim

De eerste weken

Hoi allemaal,

De eerste twee weken van het schooljaar zitten er alweer op! We zijn goed maar vooral ook rustig aan gestart. We waren benieuwd naar elkaars vakantieverhalen en nemen de tijd om elkaar en alles in groep 7 te leren kennen. De gouden weken zijn nog van kracht dus naast de normale lessen is er ook tijd en aandacht voor andere activiteiten.

Geniet van het weekend!

Groeten,
Swen en Kim